Sobre els mitjans de comunicació.

“Si no passa res, haurem de fer alguna cosa per posar-hi remei: inventar la realitat”
“Noticia és tot allò que algú no vol veure publicat; la resta és publicitat”
―William Randolph Hearst

No hi ha cap mitjà de comunicació que sigui imparcial. El qui pensi el contrari, s’està enganyant a si mateix.

L’espai i el temps que tenen els mitjans per a exposar les noticies és limitat. Ja sigui un diari, amb un nombre limitat de pàgines i amb reserves d’espai per a anunciants, com una ràdio o una televisió, amb un temps limitat per cada programa de noticies, han de destriar entre fets que considerin mereixedors de ser comunicats, i d’altres que no. Per exemple, a Washington, una ciutat on s’organitzen unes 30 manifestacions cada dia, és raonable que si 600 persones fan una cadena per la independència de Catalunya el Washington Post no ho consideri rellevant.

L’exemple més evident de la parcialitat dels mitjans de comunicació el veiem en els especialitzats en futbol, no cal comentar més detalls.

Avui es parla sovint de la “crisi del periodisme”. Quan el fenomen d’internet ha fet que la informació estigui accessible amb facilitat per a gairebé tothom, els mitjans tradicionals han derivat cada cop més cap a formules que busquen optimitzar els costos.

Hem d’entendre una cosa: el fet que la informació sigui accessible no implica que aquesta informació sigui certa. Internet és un oceà on es pot trobar no tant informació com opinió. Per exemple, sobre el assumpte sobiranista a Catalunya es poden trobar informacions de tota mena; des de les apocalíptiques fins a les irrealment optimistes.

Ara be, és palesa l’enorme asimetria de tot el procés pel que respecta als mitjans de comunicació. El primer cop que vaig escoltar el terme “Caverna mediàtica” va ser dit per Joan Laporta, i feia referència als mitjans esportius de Madrid. El símil es pot aplicar a tots els mitjans de comunicació d’àmbit estatal, quan es posicionen al respecte el sentiment independentista català.

Si mirem les televisions d’àmbit estatal, totes ens mostren un panorama fosc. Es fan ressò de les veus contràries a la consulta, amplifiquen els comentaris apocalíptics sobre com seria una Catalunya independent… etc. A Catalunya l’única televisió amb una posició favorable si més no a la consulta és TV3. 8TV dona molta veu a les terceres vies, a l’unionisme.

ConvencioPPBCN

Quan surts del principat, de l’abast de mitjans de comunicació catalans, tan sols s’escolta una única veu: la que criminalitza el procés català.

Per a mi ha resultat decebedor “El Intermedio” i la seva falca “Ya conocen las noticias, ahora les contaremos la verdad”.

Vaig llegir una entrevista a Wyoming al JotDown en la qual es manifestava a favor de la consulta. Tot i que discrepo de la seva anàlisi sobre com s’ha arribat a aquesta situació, li agraeixo el que fos una de les primeres veus que es manifestava a favor de la consulta des de personalitats de l’estat espanyol.

El meu desencís ha arribat últimament quan he vist en dues ocasions comentaris crítics relacionats amb el procés que s’està vivint a Catalunya. Es pot ser crític, però el que no és acceptable és mostrar només una part de la notícia. Si no expliques les dues versions, estàs manipulant… estàs mentint.

Va mostrar el manifest dels “empresaris alemanys” i fan fer burla de Joan Tardà quan els va titllar d’hereus del nazisme. Em va decebre que l’equip de “El intermedio” no parlés de l’altra versió, donat que ja era sabut que aquests empresaris tenien poc d’alemanys, que la BASF de seguida es va desmarcar d’aquest manifest, i que la resposta de Tardà va ser motivada per la comparació que es feia, en aquest manifest, entre el procés a Catalunya i el procés a l’Alemanya pre-nazi.
Quan a la mort de Suarez també van “colar” la seva falca anti-procés.
Això em fa pensar que al Wyoming i el seu equip els han marcat una línia vermella. Si parles de Catalunya ha de ser en els termes que Lara estipuli. En cas contrari, us farem fora a tots.

 

És molt difícil, quan el rival té l’equip de so que fan servir els Rolling Stones als seus concerts i l’engega a tota potència, i tu només disposes d’una guitarra acústica, un radiocasset i cantes “a capela”. Si a més a més, ens volen treure el radiocasset (retallades a TV3 i privatitzar el seu departament de gestió publicitària)… ho tenim és difícil encara.

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s